Keresés



Még 10 tipp sikeres levélíráshoz nyelvvizsgán

Még 10 tipp a sikeres levélíráshoz a nyelvvizsgán

1. Általában ez a legtöbb pontot érő feladat, mivel a tényleges nyelvhasználatot méri.


2. Az utasításokat és a feladatokat alaposan, ha kell többször is olvasd el. Figyelj az igeidőre! Minden, az utasításban szereplő információt 100%-ig értened kell. Ha kell (és angolul van a feladatleírás), szótárazz.


3. Ha választani lehet, csak az egyik feladatot dolgozd ki. Ha hivatalos és nem hivatalos levél közül lehet választani, azt is gondold át, hogy ha bevállalod a nyelvileg több kihívást rejtő hivatalos levelet, hajlamosabbak kedvezőbben elbírálni az esetleges hibákat, míg egy könnyű baráti levél témánál szigorúbbak az elvárások.


4. Írj olvashatóan! Ha a javító nem tudja elolvasni amit írtál, értelmetlen résznek veszi és pontot veszítesz.


5. Ügyelj a levél tagolására. Bontsd bekezdésekre – minden gondolati egység külön bekezdés legyen.


6. Használj változatosabb szókincset és nyelvtani szerkezeteket. Ne egyszerű jelenben vagy múltban legyen végig a levél – ezzel pontot veszíthetsz.


7. Ne másold le a feladat leírást. Hiába szép összetett mondat, mivel a vizsgközpont írta, nem fogja sok pontra értékelni.


8. Ne lépd túl lényegesen a várt terjedelmet, annyit írj, amennyit kell. (Persze kevesebb se legyen.) Ha túlzottan átléped az elvárt terjedelmet, biztosan lesz a leveledben irreleváns rész (amiről nem kérték, hogy írj), ami szintén pontvesztést jelenthet.


9. Ne használj túl egyszerű szókincset, nyelvtant, ne használd a létigéket túl gyakran. Legyenek "rendes" cselekvést, történést kifejező igéid, lehetőleg egy-két nehezebb, bonyolultabb is.


10. A levél megírása után (ha van rá lehetőség) foglalkozz egy másik feladattal, de beadás előtt térj vissza és olvasd el újra, mit írtál. Már kis idő távlatából is kritikusabb rálátásod lesz a fogalmazásra és könnyebben észreveszed a hibákat. Szisztematikusan ellenőrizz, például olvasd végig a levelet csak az egyes szám 3. személyre koncentrálva, minden igénél van-e „-s”, vagy a feltételes mondatoknál az „if”-es tagmondatba nem került-e véletlenül „will” vagy „would”, vagy a múlt idejű mondatokban mindenütt második alak szerepel-e stb.